søndag, september 9

Naa har vi bosatt oss i Addis Abeba

Internett her i Etiopia er slett ikke saa ille som fryktet, iallefall ikke i hovedstaden. Naa sitter jeg paa en blikkskur-internettkafe, og nyter vaar foerste dag uten ting som maa ordnes. Siden torsdag har vi faatt oss etiopisk telefonnummer, satt oss inn i bussystemet, faatt oss et par lokale venner (de har ferie naa saa de ber oss med paa fest eller kaffe hele tiden) samt ordnet et hus aa bo i. Stedet som jeg skroet av aa ha avtalt til 70 kr maaneden viste seg aa koste 70 kr dagen. Javisst er det billigere i Afrika enn i Norge, men vi burde kanskje klart aa tenke oss frem til at det var litt for godt til aa vaere sant. Eiendomsmarkedet i Etiopia er et kapittel for seg selv: vi brukte en hel dag vandrende rundt i nabolaget med vennene vaare (og et par tilfeldige nysgjerige folk)og deres eiendomsmeglervenn som hadde kontakter og skulle ha 10% av den endelige summen, og som dermed raader utleierne til aa presse oss til aa betale for lengst mulig tid. Thorbjoern, Marie, Oeyvind og meg endte opp med huset til en bortreist amerikansk misjonaer. Det ligger paa en fredlig tomt som tilhoerer en kirke som driver teologisk skole, lederopptrening og jazzmusikkskole. Prisen er en del mer enn tiltenkt (egentlig hadde vi haapt aa bo litt mer likt som lokalfolk) men naa har vi iallefall et rolig sted aa trekke oss tilbake til med forholdsvis god standard. Kanksje jeg faar opp litt bilder ettehvert?

Saann ellers er det masse fine fugler overalt, og blomsterbusker i hagene og groeftekantene som jeg elllers bare har sett som potteplanter. Det er fremdeles regntid, saa alt er frodig og groent og du maa ha med deg paraply selv om det er straalende sol siden du aldri vet naar regnskyllet kommer. I gaar var vi i sentrum og kom over en gate der elven nettopp hadde flommet over og dratt med seg butikkinnhold, biler, knust midtrabattene og fylt det meste med gjoerme. Saan ellers er vaeret ikke saa vaerst, norsk-sommer-varmt om dagen og en god del kaldere om natta. Hadde ikke sett for meg at langermet og ullundertoey var noedvendig som pysj, men saa befinner vi oss paa 2400 meters hoeyde ogsaa.
Boennerop vekker oss hver morgen/natt- de ortodokse kristne begynner mellom klokken 3 og 5 med noe som hoeres ut som fylleskraaling for meg, og klokken halv 6 tar muslimene over med morgenboennen sin. Takk og lov for oerepropper.
Om morgenen spiser vi nybakt broed og te for 2 kr tilsammen paa kantinen paa den teologiske skolen. Ikke vaerst, og maten ellers er kjempegod! Det gaar mye i injera (en slags stor, sur lefse) og wott (som kan veare mange slags forskjellig type kjoettrett/gryte. Magene jobber hardt for aa omstille seg, men foereloepig har ingen blitt syke. Bortsett fra Oeyvind som er forkjoela.

Paa fredag drar vi soeroever for aa utforske Oeyvinds varme barndomsdal: soer-Etiopia. Awasa, Jabello, Mega og Arba Minch ligger vesentlig lavere enn Addis Abeba saa jeg ser for meg at det blir varmere, mindre urbant og litt mer likt mine fordommers Afrika egentlig. Vi har leid bil med sjaafoer, saa naa kan dere som var redd for at vi skulle farte rundt alene i bushen (*host, mormor*) roe dere. Litt mer humpete veger og det aa ikke kunne stole for mye paa at alt gaar som planlagt hoerer nok med, men mer enn det toer jeg ikke love aa fortelle om foer vi er tilbake om to uker ca ;)

Takk for naa- jeg gaar og tar meg en guava.

Ingen kommentarer: