lørdag, september 12

Teltliv, isbre, og grøt-debut

Det er lørdag og overraskende stille på basen. Om en times tid vrimler det nok litt mer, siden det er middag, men akkurat nå er vel folk spredt ut på tur/i drømmeland/foran dataskjermen osvosv...

Siden sist har vi tilbringt 5 dager med teltliv ved Svartisen! Det regnet alle 5 dagene. Det blåste mye mer enn nødvendig 4 av dem. Lavvoen vår raste sammen, så vi måtte evakuere til et annet. Dette teltet lakk. Jeg mistet maten min, og hodelykta samt mobilen gikk ut på batteri. På torsdag morra hadde jeg nada tørre klær eller sovepose igjen og var mildt sagt demotivert.

Vått og traustig? Ja.
En mislykket bli-kjent-tur? Nei!

Vi hadde 2 supre dager med brevandring, noe som både var morsommere og lettere enn jeg hadde trodd. Det jeg hadde sett for meg som en svær, hvit, flat masse vi skulle på (wiii...?) viste seg å være et lyseblått landskap av elver, grotter, tuneller og høye vegger som vi måtte hakke oss oppover med isøks og stegjern. Knallgøy!
Onsdagen var den værste av dagene værmessig sett, og på vei ned breen opplevde vi ett par vindkast i full storms styrke. Følte jeg var en del av en discovery-dokumetar der jeg klamra meg fast til isøksa ;)
Brevandring er virkelig noe å anbefale! Nå vet jeg hvem man skal kontakte også, så si ifra om du blir med en dag (det er litt finere vær)

Resten av uka gikk med til teltliv, lovsangskvelder rundt bålet, en fjelltur opp til "Tåkeheimen" 1100 m.o.h. og å bli bedre kjent med de ca 25 herlige folkene jeg skal bo med resten av året :D
Må dog innrømme det var herlig å få komt hjem til basen, dusja for første gang på en uke, får på seg tørre klær og huske åssen det er å være varm på føttene :P

Skulle virkelig ønske jeg hadde bilder fra denne turen å legge ut, for landskapet var bare utrolig. Desverre var det ikke så lett å få tatt bilder i konstant pøsregn (drassa med meg superduperheavy kamera for å ta 3 bilder hele uka). Og hadde jeg fått tatt noen bilder, hadde det vært vanskelig å legge dem ut siden jeg enda ikke har min egen data her :)
Men hold ut, det kommer nok :D

Over til grøtdebuten:
I dag var jeg satt opp på kjøkkentjeneste med å lage grøt til alle sammen til lunsj. Jeg har aldri lagd grøt før. Utlendingene så på dette som det første de fikk smakt av "skikkelig norsk mat". Hjelp :P
Løsningen ble å ringte mamma for best mulig oppskrift, brukte ett par timer på kjøkkenet med iPoden på full guffe (Cabrooooooon, cabrooooon!) og kose med med bibel og powertime (en avsatt time med Gud som vi pleier ha etter frokost). Resultatet? Mange rare blikk fra forbigående, en ypperlig liten gjennomlesning av efeserbrevet (det er kort og min for tiden yndlingsbok i bibelen) samt to schwære gryter med min første egenlagde lørdagsgrøt =D
Amerikanerene sa at de synts grøt var "really, really good". Jeg mistenker de for å smøre en smule tjukt på, men jaja...

Nå begynner det å vrimle litt rundt her med sultne folk på utkikk etter middag...
Tror jeg skal gå og holde dem med selskap!

Lotz og love zå long my friendz ;)
Fred ut!



PS: Her er et par av de andre sine blogger om du er nysgjerring... På den siste der er det noen bilder fra Svartisen-uka også ;)

Alec fra USA
Jonathan og Willeke fra Nederland

3 kommentarer:

Mariapiakallevallevia sa...

Wow. Selv om det høres vått og kaldt ut, så høres det skikkelig spennende ut. Kjenner jeg hadde hatt godt av et sånt friår. Kos deg masse videre:D Kjempeglad i deg!

Berit Marie sa...

Jeg ringer deg når jeg kommer tilbake fra Solheim i helga! Ca mandag kveld:) Digg å høre hvordan du har det!

Line sa...

Wow, spennende. Du skulle hatt kamera som tåler vind og regn og støt og alt. Det er kjempegøy, og kjempepraktisk og kjempemye mindre enn ditt :) Jeg fikk lyst på grøt!